tisdag 17 juni 2014

Områdestyrelsen Åker Länna del 3 yttrande cykelplan


Områdesstyrelsen Åker-Länna lämnar följande :
 Yttrande över Cykelplan, Strängnäs kommun
Områdesstyrelsen Åker-Länna föreslår att cykelplanen återremiteras för revidering.
Bakgrund:
Områdesstyrelsen gjorde ett stort arbete med inventering av gång-cykelvägar under 2013 för Åker och Lännas del, men att det inte har tagits hänsyn till detta i Cykelplanen är förvånande.
Cykelplan saknar ett längre perspektiv, 10-15 år. Vi menar att ett ”storskalighetsnät” där hela kommunen binds samman av cykelbanor bör finnas med i planen.  Om detta inte går i ett kort perspektiv bör i alla fall en avsiktsförklaring att på längre sikt arbeta mot ett sådant cykelbanenät finnas med på ett tydligt sätt.
Det genomförda samrådet gav vid handen att frånvaron av GC-nätverksdiskussion avseende hela kommunen gör det svårt värdera och prioritera vilka delar som skall prioriteras i detalj.
Ett exempel på vad vi menar är Merlännabors önskemål om Separerad GC-vägar, dels norrut mot Biskopskvarn - Handelscentrum och Strängnäs, kombinerat med skolbarnrens förslag att skylta anordna en GC väg från Länna- via Byringeåsen - Länna Bruk - f.d. Byringe Station och ur-gamla Rv55 sträckningen ned mot nuvarande RV 55 med korsning över till befintlig Kalkbrovägen där med anslutning till badplats vid Magsjön.
Sett i ett Områdesstyrelseövergripande perspektiv kommer ovanstående i en annan dager, utgör en del av stomnät som förbinder Strängnäs Stad med Byringe Station som utgör nod även i ett öst-västligt nät vilket redan börjar i Mariefred via Läggesta nyttjar f.d Järnvägssträkningar och fortsätter österut mot Eskilstuna, även söderut via Stålbåga. Detta är bara ett exempel på hur det större är förbundet med det mindre, kommer även att påverka hur planen skall beskriva kommunens policy för hur utmärkning av GC skall ske och marknadsföras, hur bilister (RV55 såväl som vid GC-väg övergång i Läggesta skall upplysa vägtrafikanter om korsande GC)
Cykelvägen mellan Strängnäs och Åker bör förbättras, bl.a. behövs en snutt cykelväg på vänster sida vid sandtagen (Malmby) för att komplettera cykelvägen mellan orterna.
 När det gäller cykelbanorna mellan Åker och Mariefred är det viktigt att gc-vägen från Krutbruket till Sörtorp blir verklighet.
En gc-väg från Åker till Länna via Lindvreten saknas i planen.
En karta bör presenteras av vilken framgår hur GC-stomnätet ser ut med angivande av existerande och planerade sträckningar.
Ovanstående kommuntäckande karta områdesindelas och av områdeskartor skall framgå var område kopplar till omkringliggande område avseende GC vägar och huvudstråk inom respektve område.
Till sist detaljkartor område för område med angivande av befintliga och föreslagna GC.
Förslaget till Cykelplanen redovisar en karta för Åker och ingen för Länna. På kartan som finns i förslaget är det oklart vad som faktiskt finns och vad som är planerat.
Av planen bör framgå var kommunens nuvarande/planerade GC ansluter till omgivande kommuner och policy för sammarbete med omgivande kommuner avseende GC-vägar. (Med omnämnande om pågående project)
Åker - Länna har valt att prioritera avsnitt med uppenbara trafiksslagskollisioner och säkerhet under mörka årstider.
Nuvarande GC – plan berör inte på vilket sätt GC-vägar kan öka kommunens attraktivitet för innevånare, turister och cykelsporten.
Därav förslaget till revidering och att därefter kommunen återremitterar till Områdesstyrelserna beträffande prioriteringar av delsträckor.
Bilagan Handlingsplan 2014-2016 har vi följande synpunkter på.
-Att bygga ny gc-väg från krutbruksspåret till Jordbrovägen utmed Täbyvägen har aldrig varit aktuellt. Krutbruksspåret skall fortsätta på gamla banvallen tills gc-vägen når Jordbrovägen.
-Parkering bhpl Skämbylöt  2015 , vad är detta ?
-Det vi saknar är att där GC-väg korsar bilväger skall skyltning av dessa korsningar göras. Detta för att varna bilister.
Övrigt:
Den 16 april beslöt TFN (§44)att omfördela en del medel som inte kommer att användas under 2014. Bl.a. skall ett antal gc-vägar göras. Det är beklagligt att man inte bifogade detta då Cykelplanen gick ut på remiss de 5 maj.
Ett av de projekten som nu skall göras är gc-väg  Kvarnbergaleden vilken är den önskade gc-vägen från Krutbruket till Sörtorp.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar