fredag 11 april 2014

Områdesstyrelsen tisdag 8 april del 2 Cykelplan


1. Förslag till cykelplan för Strängnäs kommun. (Remisstid 5 maj – 30 juni) 

Christer går kort igenom kvällens dagordning, och berättar om cykelplanen i Strängnäs kommun. Christer konstaterar att det inte finns någon karta över vägar i Merlänna i förslaget till cykelplan och att samhället inte heller nämns i denna. Christer ger så Magnus från områdesstyrelsens ”cykelgrupp” ordet. Magnus berättar att han och Åsa (som utgjort ”Cykelgruppen”) gått ut och frågat hur folk brukar gå sina promenader / ta sina cykelturer för att få vägledning om vilka gång- cykelbanor som bör prioriteras. De har också fotograferat trafiksituationer i Åkers styckebruk och konstaterat att många cykelvägar inte är utmärkta, vilket gör att bilister inte blir förvarnade om att cyklister kan komma ut på vägen. Dessutom har de undersökt skymda korsningar och ”cykelbanesnuttar” där belysning saknas. Magnus menar att kommunens cykelplan saknar att par viktiga saker: dels finns inte turistperspektivet med, dels finns alltför få konkreta planer på att binda ihop kommundelarna med cykelbanor. En för kommundelen viktig cykelbana mellan Merlänna och Strängnäs hör till dem som lyser med sin frånvaro i cykelplanen, säger Magnus. Han avslutar med att meddela att Åkers styckebruk återfinns med sex punkter på cykelplanens åtgärdslista för år 2014-16, bl.a. med gång- cykelvägar  mellan Krutbruksspåret och Granbyvägen samt utmed Täbyvägen.  

Christer säger att det är viktigt att markera behovet i cykelplanen för gång- och cykelvägen mellan Merlänna och Strängnäs, detsamma gäller gång- och cykelväg i åker mellan krutbruket och Sörtorp längs vägen till Läggesta. Detta oavsett om det blir vägverket som kommer att stå bakom cykelbanan. Christer uppmärksammar också ett förslag från Lännaungdomar om en cykelväg till Magsjöbadet. Både Christers påpekanden och ungdomarnas förslag om cykelväg finner Områdesstyrelsens gillande och OS kommer att trycka på i båda ärendena. 

En åhörare frågar varför Merlänna inte finns med i cykelplanen?  Magnus svarar att planen är ett tjänstemannautlåtande och att tjänstemän inte brukar lämna motiveringar i utlåtanden. En åhörare frågar vad OS kan göra åt saken?  Magnus svarar att OS kan ha synpunkter och trycka på i frågan. Han tycker också att det bör finnas en mer långsiktig planering än den treåriga som redovisas i cykelplanen. Magnus tar gärna emot fler konkreta förslag. En åhörare menar att det är oerhört viktigt att få med en avsiktsförklaring om cykelvägen Merlänna – Strängnäs i cykelplanen. Något OS i sin helhet instämmer i.  

Åhöraren presenterar också ett alternativt förslag till sträckning för cykelbanan Merlänna-Strängnäs, längs gamla vägen mot Norrlänna, sedan under 55:an och vidare in mot Strängnäs längs vägar som finns redan idag. Christer säger att Trafikverket eventuellt skulle kunna ordna en tunnel till en sådan cykelväg i samband med att de gör om 55:an till en 2 + 1-väg. 

En åhörare frågar varför det behövs en gång- cykelväg mellan granbyvägen och krutbruksspåret. Magnus svarar att det är fortsättning på trafiken från skolan, barnen får genom denna gång- cykelväg ett ”rakt spår” utan bilar.

 Ärendet återkommer den 5 maj samt den  2 juni för att då kunna sammanställa sypunkterna.

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar