1. Förslag till cykelplan för Strängnäs kommun. (Remisstid 5 maj – 30 juni)
Christer går kort igenom kvällens dagordning, och
berättar om cykelplanen i Strängnäs kommun. Christer konstaterar att det inte
finns någon karta över vägar i Merlänna i förslaget till cykelplan och att
samhället inte heller nämns i denna. Christer ger så Magnus från
områdesstyrelsens ”cykelgrupp” ordet. Magnus berättar att han och Åsa (som
utgjort ”Cykelgruppen”) gått ut och frågat hur folk brukar gå sina promenader /
ta sina cykelturer för att få vägledning om vilka gång- cykelbanor som bör
prioriteras. De har också fotograferat trafiksituationer i Åkers styckebruk och
konstaterat att många cykelvägar inte är utmärkta, vilket gör att bilister inte
blir förvarnade om att cyklister kan komma ut på vägen. Dessutom har de
undersökt skymda korsningar och ”cykelbanesnuttar” där belysning saknas. Magnus
menar att kommunens cykelplan saknar att par viktiga saker: dels finns inte
turistperspektivet med, dels finns alltför få konkreta planer på att binda ihop
kommundelarna med cykelbanor. En för kommundelen viktig cykelbana mellan
Merlänna och Strängnäs hör till dem som lyser med sin frånvaro i cykelplanen,
säger Magnus. Han avslutar med att meddela att Åkers styckebruk återfinns med
sex punkter på cykelplanens åtgärdslista för år 2014-16, bl.a. med gång-
cykelvägar mellan Krutbruksspåret och
Granbyvägen samt utmed Täbyvägen.
Christer säger att det är viktigt att markera behovet
i cykelplanen för gång- och cykelvägen mellan Merlänna och Strängnäs, detsamma
gäller gång- och cykelväg i åker mellan krutbruket och Sörtorp längs vägen till
Läggesta. Detta oavsett om det blir vägverket som kommer att stå bakom
cykelbanan. Christer uppmärksammar också ett förslag från Lännaungdomar om en
cykelväg till Magsjöbadet. Både Christers påpekanden och ungdomarnas förslag om
cykelväg finner Områdesstyrelsens gillande och OS kommer att trycka på i båda
ärendena.
En åhörare frågar varför Merlänna inte finns med i
cykelplanen? Magnus svarar att planen är
ett tjänstemannautlåtande och att tjänstemän inte brukar lämna motiveringar i
utlåtanden. En åhörare frågar vad OS kan göra åt saken? Magnus svarar att OS kan ha synpunkter och
trycka på i frågan. Han tycker också att det bör finnas en mer långsiktig
planering än den treåriga som redovisas i cykelplanen. Magnus tar gärna emot
fler konkreta förslag. En åhörare menar att det är oerhört viktigt att få med
en avsiktsförklaring om cykelvägen Merlänna – Strängnäs i cykelplanen. Något OS
i sin helhet instämmer i.
Åhöraren presenterar också ett alternativt förslag till
sträckning för cykelbanan Merlänna-Strängnäs, längs gamla vägen mot Norrlänna,
sedan under 55:an och vidare in mot Strängnäs längs vägar som finns redan idag.
Christer säger att Trafikverket eventuellt skulle kunna ordna en tunnel till en
sådan cykelväg i samband med att de gör om 55:an till en 2 + 1-väg.
En åhörare frågar varför det behövs en gång- cykelväg mellan
granbyvägen och krutbruksspåret. Magnus svarar att det är fortsättning på
trafiken från skolan, barnen får genom denna gång- cykelväg ett ”rakt spår”
utan bilar.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar