Ordförande Christer Ståhl (S) delar ut kopior av de aktuella busstidtabellerna i styrelsens område och lämnar frågan för diskussion i grupper. I grupperna blandas medlemmar i OS med åhörare. Efter diskussionerna redovisar grupperna sina synpunkter.
Magnus Elinder (FP) konstaterarför sin grupps räkning att ändamålet med kollektivtrafiken i Strängnäs är att knyta samman orterna i kommunen. Till detta huvudändamål kan läggas till att bussarna också bör koordineras med tågavgångarna.
Huvudändamålet, att knyta ihop orterna, prioriteras inte konstaterar Elinder. Då skulle det vara möjligt att ta sig mellan Åker och Mariefred med buss utan långa väntetider i Läggesta. I dagsläget tar busschaufförerna rast i Läggesta, på väg mellan Åker och Mariefred. Så behöver det inte vara.
Efter Elinders inlägg följer en diskussion där Susanne Källgren (C) berättar om hur hon en gång föreslagit för länstrafiken att upprätta en ringlinje Strängnäs-Åker-Mariefred-Stallarholmen-Strängnäs. "Idioti" fick hon som svar. Det fanns ingen ekonomi i detta ansåg man. Källgren påtalar vikten av att slippa byta buss, särskilt viktigt för barn.
Christer Ståhl (S) konstaterar att Strängnäs kommun nu tagit över ansvaret för kollektivtrafiken i kommunen, samt att en bussbiljett mellan Åker och Strängnäs kostar 37 kronor (enkel resa).
Ståhl (S) sammanfattar diskussionen med att konstatera att trafiken mellan Åker och Mariefred fortfarande inte fungerar. Det är mellan 15 och 45 minuters väntetid i Läggesta och det är för mycket.
Kommer ni ihåg mötet med Länstrafiken och Strängnäs kommun 2012 ???
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar