fredag 10 maj 2013

Områdesstyrelsen Åker-Länna 6 maj 2013 del 1

Hur skall Områdesstyrelsen nå de boende?
Christer Ståhl (S) inleder med att visa upp den broschyr Områdesstyrelsen i Mariefred tagit fram för att presentera sin verksamhet. Ståhl (S) frågar sig hur Åker-Lännastyrelsens informationsblad – som skall distribueras till alla hushåll - skall se ut.
De närvarande ges i uppdrag att diskutera frågan gruppvis i 25 minuter. Två stycken skall vara särskilt ansvariga för broschyrens framtagande. Ståhl (S) ber att grupperna tänker på namnförslag på ansvariga.
Christer Ståhl (S) diskuterar i sammanhanget också medborgarpanelen OS Mariefred introducerat, där boende via Strängnäs kommuns hemsida kan anmäla intresse av att regelbundet svara på frågor rörande kommundelen. Ståhl (S) konstaterar att någon måste vara ansvarig och göra mer jobb. Tillsammans med broschyren – som gick ut till alla hushåll - skickade OS Mariefred också med en bilaga med frågor om kommundelen – och man fick in 500 svar.
Ståhl (S) konstaterar att Områdesstyrelsen Åker-Länna redan idag skickar ut kallelser och protokoll till ett femtiotal intresserade.
Efter grupparbetet inleder Ståhl (S) med att ta upp frågan om vilka som skall vara särskilt ansvariga för broschyrens framtagande. På förslag utses Johan Kjellström (M) och ordföranden Christer Ståhl (S) som ansvariga.

Grupp 1 redovisar sina åsikter om broschyren. Åsa Mohlin (M) för gruppens talan. Gruppen menar att uppslaget med Mariefredsstyrelsens ledamöters porträtt samt representanternas korta politiska programförklaringar inte var så relevant. Slätstruket, eftersom alla har ungefär samma drivkrafter att göra sin hemtrakt bättre. Däremot, menar gruppem, fungerar konceptet med ett vikt blad. Framsidan skall vara något som får läsaren att ”haja till”, menar gruppen. Viktigt är också att broschyren kortfattat och enkelt förklarar vad Områdesstyrelsen kan bistå de boende med. Vad Områdesstyrelsen gjort skall finnas med, liksom hur de boende når Områdesstyrelsen. Gruppens medlem Bibbi von Schéele (M) konstaterar att OS arbetsordning kan användas som grund när det gäller att förklara vad OS kan bistå med. Dock behövs mer konkreta och klatschiga uttryck än i arbetsordningen.Grupp 1 menar också att en Medborgarpanel kan vara bra. Dock inte bara så att man som hos OS Mariefred några gånger om året får ett antal frågor mejlade till sig från sin områdesstyrelse. Åsa Mohlin (M) påtalar vikten av att också ha kontaktpersoner på t.ex. företag och inom PRO.

Grupp 2 redovisar sina åsikter om broschyren, Magnus Elinder (FP) är gruppens språkrör. Första sidan anser gruppen skall ha ett positivt budskap: "Var med och påverka du också!". Detta kan kompletteras med ett collage bilder från området. Sista sidan bör ha kontaktuppgifter till OS, men också uppgifter om var man kan anmäla brister vad gäller underhåll och gator och andra nyttiga uppgifter. Uppslaget i vikbroschyren kan med fördel på en sida innehålla bilder på OS ledamöter – men utan någon personlig text under bilderna. En sida kan innehålla uppgifter om vad OS har gjort – detta är mycket viktigt att framhålla - samt vad OS är.

Grupp 3 redovisar sina åsikter. En åhörare redovisar dem. Förutom framsidan bör sida 1 bör innehålla uppgifter om vad OS är, sida två redovisa vad OS gör och sida tre innehålla olika nyttiga länkar.

Ytterligare några synpunkter framkommer under diskussionen. Här redovisas några:

Lars Andersson (M) föreslår en uppseendeväckande frågeställning på förstasidan: "Är du förbannad, vänd dig till OS!".

Sven-Åke Högkvist (-) menar att framsidan skall väcka intresse och han inskärper vikten av klarhet i innehållet.

Bibbi von Schéele (M) menar att det kan vara av vikt att få med hur OS roll i den kommunala organisationen ser ut – med flödesscheman.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar