Eftersom Forsavägen är uppgrävd till hälften så går trafiken väldigt sakta och fint just nu. De bilar jag har mött som istället kör Källvägen håller också en väldigt låg och behaglig fart även där.
Därför är mitt förslag och min vädjan till er att när Forsavägen så småningom ska grävas igen när rörarbetena är klara, kan vi inte då få en bred trottoar längs ena kanten så vi bibehåller den låga farten och säkerheten i vårt område? Om budgeten inte räcker kanske vi kan få en trottoar endast på bortre delen av Forsavägen, i backen närmast sågen där det är tätt med villor och många gasar på uppför backen? Vi vill verkligen inte att någon mer ska bli påkörd, ett påkört barn räcker!
Ett kanske billigare alternativ är att måla heldragna linjer längs med hela Forsavägen för att göra gatan smalare och säkrare, men en trottoar skulle vara det bästa alternativet. Halva jobbet är ju redan gjort dessutom! Kan inte de som gräver åt Sevab få återställa Forsavägen med en trottoarkant istället?
Forsavägen har en blandad historia. Först var den en lokalväg längs visnarstranden där den i östra ändan fortsatte genom sågverksområdet, över järnvägen vid banvaktsstugan och sedan via en liten enkel körväg anslöt till Ökna-Ådalskvarn-vägen. Åtminstone två olyckor där tåg kolliderade med bil inträffade vid järnvägsövergången. I båda olyckorna var det forsabor som omkom. Den sista olyckan inträffade på 1980-talet.
SvaraRaderaFram till slutet av 1960-talet gick sågverkets timmertransporter längs Råckstavägen som anslöt till Solbergavägen där skolan ligger. Då byggdes Nya Forsa och vägen och Råckstavägens anslutning till Solbergavägen försvann. Nu blev Forsavägen genomfartsled för all trafik från Nya Forsa och västerut. Även sågverkets transporter leddes nu om till Forsavägen som breddats och asfalterats.
1997 invigdes Svealandsbanan och något år därefter invigdes vägen mellan Bruksvägen genom krutbruksområdet till Läggesta. Sågverkets transporter på Forsavägen upphörde, efter några års omställning, och leddes i stället direkt ut på vägen till Läggesta. Den breddning av Forsavägen som gjordes på 60-talet förlorade då sin mening.
För ett par år sedan asfalterade Forsavägen om i hela sin bredd. Det var en onödig kostnad. Det hade varit ett bra tillfälle att diskutera gatuutformning, farthinder och bygga en trottoar.
Nu är det dags att se över Forsavägen och trafikplaneringen igen som en del av FÖP-arbetet som skall bedrivas 2011-2012. Att skapa ett rundare Åker och förbinda Forsaområdet med Solbergavägen igen bör vara en målsättning. En ny ca 700 m lång väg längs Råckstån kan vara en lösning. En 30-väg med å-promenad som kortar forsabornas bilväg med 2,5 km. Det är en miljövinst det! Dessutom avlastas både Forsavägen och Bruksvägen, även det en miljövinst. Forsavägen och strandområdet kan bli en strandpromenad med badplats som lyfter Åkers attraktionskraft.
En sådan lösning har diskuterats på 1990-talet då det nya bostadsområdet Brobyholm skissades. Nu är det återigen ett tillfälle att ta tag i frågorna. Så vad kostar 700 m väg?
Jag ser att du förstått problemet beträffande Forsa- och Riaområdet. Det måste till en helhetslösning. Tack för historiebeskrivningen.
SvaraRaderaRoligt att du är på liknande våglängd!
SvaraRaderaEn ny förbindelse här har bara vinnare. Eftersom Nya Forsa har flest hushåll så kommer en förbindelse norrut så kommer inte trafikmängden på Forsavägen att öka någonstans. Den största minskningen sker närmast Forsavägens möte med torget och Bruksvägen. De som bor i den ändan och varit de som klagat över höga hastigheter borde bli jättenöjda.
Men det är dags för en helhetslösning för hela Åker där man ritar upp olika alternativ, bedömer dem även ur ett framtidsperspektiv och gör trafikmängdsberäkningar. Det finns ju dataprogram som gör detta och på ett grafiskt sätt visar resultatet i linjer med olika bredd beroende på trafikvolym. Då är det lätt för alla att ta del.